جهان بینی اسلامی
ضرورت شناخت جهان بینی ( چرا جهان را بشناسیم؟ ).
ü تا با هستی تعامل
کرده بتوانیم.
ü
جای گاه خویشتن در جهان را
بشناسیم ( خود شناسی ).
ü
اختیار نمودن روش زندگی و
نوعییت نظام.
ü
تطبیق شریعت خداوندی و
رهایی یابی از نظام های فاسد.
تعریف جهان بینی:
در لغت ( هستی شناسی )
در اصطلاح شناخت و تعبیر
انسان و هستی، و چگونگی روابط انسان با هستی.
انواع جهان بینی
از لحاظ منبع الهام گیری به سه قسم است:
1)
جهان بینی علمی:
تعریف : بر اساس عقل
استوار بوده و از حقایق خارجی اشیابحث می کند.
اساس: فرضیه و تجربه ( حواس ظاهری ).
مبحث: جزئیات.
مزایا:
دقیق، جزئی، مشخص.
کاستی ها:
محدود، پایدار.
2)
جهان بینی فلسفی:
تعریف: بر اساس عقل استوار بوده و کلیات و مجهولات
هستی بحث می کند که علم بدان دست رسی ندارد
اساس: عقل ( استدلال، برهان، قیاس )
مبحث:
کلیات.
مزایا:
اصول بدیهی، ثبات و جاودانگی، عموم و شمول.
کاستی ها ، عدم دقت.
3) جهان بینی
دینی:
تعریف: بر اساس وحی استوار بوده و بر
علاوۀ طبیعت، از ماورای طبیعت نیز بحث می
کند.
اساس: وحی ( تجربه + عقل + وحی = جهان بینی
دینی )
مبحث:
طبیعت و ماورای طبیعت.
مزایا:
ثبات و جاودانگی، عموم و شمول، دقت، قداست بخشی.
کاستی: ندارد.
معیار
خوب یک جهان بیینی:
ü
قابل اثبات و
استدلا ( معقول و منطقی ) باشد.
ü
معنا بخش باشد.
ü
شوق انگیز و
آرمان ساز باشد.
ü
تقدس بخش باشد.
ü
مسؤولیت ساز و
تعهد آور باشد.
انواع
جهان بینی های موجود در جهان:
1)
جهان بینی جاهلی:
در مقابل جهان بینی اسلامی و مظهر آراو افکار...
قیافه
های گوناگون و عامل تیره روزی های.
الف)
جهان بینی مادّی:
اساس: حواس ظاهری.
ویژگی ها
و مشخصات جهان بینی مادی:
( پیامد های جهان بینی مادی )
ü هواپرستی، چند خدایی، انکار ابدیت، جهنم، حق_ زور است، عدم
اعتماد، بی هدفی، خود محوری، ارزش ستیزی، هواپرستی، حاکمیت بشر، افسار گسیختگی
هنری....
فشردۀ مشخصات جهان بینی مادی:
ü نظام سیاسی: حاکمیت بشر، زور و تزویر، حکومت
طبقاتی، عدم شایسته سالاری.
ü نظام اجتماعی: خود خواهی، شهوت رانی، هواپرستی.
ü صنعت و هنر:
فحشا و رذایل اخلاقی.
ü نظام اقتصادی: فیودالیزم، کاپیتالیزم ( سرمایه
داری ) ، دکتاتوری.
ü نظام تعلیم و تربیه : اساس و مفکوره
های نادرست.
سر انجام
انحراف از مسیر طبیعی و سقوط در گودال بدبختی
2)
جهان بینی شرکی:
اساس،
علت و مشخصات جهان بینی شرکی:
اساس: توهم،
حدس و گمان.
علت : بی خردی و بی دانشی.
مشخصات:
ü ذهن آگنده از اوهام و خیالات.
ü عوام فریبی و حیله گری.
ü تقالید موروثی و خرافی.
ü جهالت همیشگی ( جهل مرکّب ).
3)
جهان بینی
راهبانه و مشخصات آن:
اساس: جسم
زندان روح است.
نتایج :
ü عدم احساس مسؤولیت
ü زمام امور به دست نا اهلان می افتد.
ü زمینۀ استثمار و استعمار و ظلم و استبداد مساعد می شود.
وجوه
مشترک نظام های جاهلی:
ü
عدم اطاعت از حکم
خدا.
ü
حاکمیت انسان بر
انسان.
ü
عدم پای بندی به
اصول اخلاقی.
ü
مادهّ پرستی.
جهان بینی
اسلامی:
نظر
انسان در مورد انسان و جهان ، عبارت از آن معرفتی است، که...
هدف و
نظام، قانون ثابت، دستگاه مرکزی
ویژگی های جهان بینی اسلامی:
بخش اول: ربانی بودن
( حیوانی، ملکوتی، انسانی، شیطانی )
الف) ربانی بودن هدف و مقصد:
يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ
كَدْحاً فَمُلَاقِيهِ.
اهداف ابتدایی و نهایی.
إِنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا
الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَالَّذِينَ كَفَرُوا
يَتَمَتَّعُونَ وَيَأْكُلُونَ كَمَا تَأْكُلُ الْأَنْعَامُ وَالنَّارُ مَثْوًى
لَّهُمْ.
انسان مخدوم کاینات و خادم خدا( در حقیقت خادم خود ).
نتایج ربانی بودن در روان و در زندگی:
1)
آگاهی یافتن به هدف وجود انسانی:
2)
راهیابی به فطرت:
فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَةَ اللَّهِ
الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ
الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ.
فطرت اولیه و ثانویه
بحرن هویت ( انسان فلسفی، علمی، هنری، دینی ) تشبیه انسان
به طفل و چوشک...
ابن قیم جوزی: در قلب آشفتگی و ...
فطرت ضعیف می شود اما نمی مرد...
وإِذَا
مَسَّكُمُ الْضُّرُّ فِي الْبَحْرِ ضَلَّ مَن تَدْعُونَ إِلاَّ إِيَّاهُ فَلَمَّا
نَجَّاكُمْ إِلَى الْبَرِّ أَعْرَضْتُمْ وَكَانَ الإِنْسَانُ كَفُورا.ً
3)
سالم ماندن انسان از پریشانی و ستیزه جویی:
هدف مشخص و
معبود واحد.
4)
نجات یافتن از خود پرستی و بندگی شهوات:
5)
مقایسه میان خود پرستی و خدا پرستی...
ب ) ربانی بودن منبع و برنامه:
عقاید، اعمال، اخلاق...
ثمرات ربانی بودن منبع و برنامه:
دلیل: کمال خداوند ج ( کمال برنامه ریز )
ثمرات ربانی بودن منبع و برنامه:
كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ
الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ
الْحَمِيدِ.
1) دور بودن از تناقض و تند روی:
ناساز گاری و دوگانگی اندیشه و رفتار...
3)
عاری بودن از یک سویه نگری و خود محوری.
تقدس داشتن و سهولت پذیری:
صُنْعَ اللَّهِ الَّذِي أَتْقَنَ كُلَّ شَيْءٍ.
4)
رهایی یافتن از بندگی انسان برای انسان:
روش های اسلام برای پرورش ربانیت در زندگی مسلمان:
1) روش عبادات:
جسم و روح
معنای لغوی و اصطلاحی
نماز، روزه، زکات...
دو اصل مهم عبادت:
الف) اخلاص ب) به روش
شریعت.
2) روش آداب : خورد و نوش، روابط...
3) روش تربیت و تکوین: عقیدتی، فکری، عاطفی،
اخلاقی...
4) از راه رسانه های جمعی.
5) روش قانون گذاری.
بخش دوم:
انسانی بودن
قرآن کریم کتاب و برنامه یی برای انسان.
نام انسان ها بار ها در قرآن کریم آمده است.
اقْرَأْ
بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ، خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ، اقْرَأْ
وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ ، الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ، عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا
لَمْ يَعْلَمْ. علق ( 1ـ 5 )
حضرت محمد ص پیامبر و و فقط انسان بود، نه خدا و ....
قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ
أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاء رَبِّهِ
فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صَالِحاً وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدا ً. کهف (110)
سمت و سویی
انسانی در اندیشۀ اسلامی
رهنمود ها و قوانین، عبادات، معاملات، احکام جنایی،
يَا
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ
مَعَ الصَّابِرِينَ. بقره (
153 )
نشانه های
بزرگداشت انسان از سوی خداوند ج
الف:
جانشین ساختن وی در زمین.
ب: برتری بخشیدن با عنصر روح:
فَإِذَا
سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ. ص (72 )
ج: مسخر ساختن هستی برای انسان
استفاده از هستی،
مخدوم کاینات،
د: لغو
واسطه گری کاهنانه میان خداوند و انسان
وَإِذَا سَأَلَكَ
عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ
فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِي وَلْيُؤْمِنُواْ بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ. بقره (186)
و: به
رسمیت شناختن تمامی جوانب انسانی
جسم، روح، عقل، عاطفه، وجدان انسان را به رسمیت شناخته و
انسان را به امور ذیل دستور داده است:
1.
سیر در زمین و استفاده از آن.
2.
فقط عبادت خداوند ج کرده شود.
3.
در شکوه آفاق بیندیشد.
و: مقرر ساختن حقوق انسانی.
حق زندگی، حق آبرو مندی،
تفکر و اندیشه، دینداری، اعتقاد، حق آزادی اظهار رآی،حق سواد آموزی، حق مالکیت، حق
برخورداری از امکانات زندگی، حق داشتن امنیت.


برخی از نتایج انسان گرایی در اسلام
اصل برادری انسانی:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ
اتَّقُواْ رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا
زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيراً وَنِسَاء وَاتَّقُواْ اللّهَ
الَّذِي تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيباً. نساء (
1 )
پیامبر ص می فرماید:
لایؤمن احدکم حتی یحب
لاخیه ما یحب لنفسه ( متفق علیه )
مثال های عملی:
اوس و خزرج، مهاجرین و
انصار، سیاه و سفید، عرب و عجم.
اصل برابری انسانی:
خطبۀ حجة الوداع
مراسم عبادی اسلام مفهوم
برابری را نهادینه می سازد:
نماز های جماعت، زکات،
حج، روزه.
برابری در پیشگاه قانون:
زنی از طایفۀ بنی مخزوم
بخش سوم: جامع بودن و فراگیری
یکی از دانشمندان: اسلام
از نظر طول، همیشه های روز گار... از نظر عرض دور دسته ترین ملت ها را ... و از
نظر عمق دنیا و آخرت را ...
فرا زمانی بودن برنامۀ
اسلام:
اسلام برنامۀ گذشته ها و
آینده های دور...
وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي
كُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولاً أَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّاغُوتَ ( نحل
36
وَأُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ
مِنَ الْمُسْلِمِينَ ( یونس 72 )
جهان شمولی و فرامکانی
بودن برنامۀ اسلام:
قُلْ يَا أَيُّهَا
النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعاً ( اعراف 158 )
انسان شمولی برنامۀ
اسلام:
روح، عقل، جسم، وجدان،
عاطفه
برنامۀ انسان در تمامی مراحل زندگی:
قبل از ازدواج، قبل از
تولد، بعد از تولد، در کودکی، در جوانی، در کهن سالی، بعد از مرگ.
فراگیر بودن آموزه های
اسلامی:
اعتقادی، فقهی، اخلاقی،
عاطفی، عبادی، قانونگذاری...
به طور مثال:
1) فراگیر بودن قانون در
اسلام:
فردی، فامیلی، اجتماعی، اقتصادی...
2) شمول در پابندی در کل
اسلام:
دین مجموعۀ تفکیک نا پذیر و به هم پیوسته است.
عقاید، احکام، اخلاق؛ همانند قلب، اعصاب و سایر اعضا اند...
وَمَا
خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ ( ذاریات 56 )
بخش
چهارم: میانـه روی
میانه
روی و معتدل بودن ( توازن )
منظور
از این ویژگی میانه بودن یا تعادل میان دو طرف متقابل یا متضاد می باشد ـ روحی و
مادی، فردی و اجتماعی، واقعی و آرمانی،
سنت و تجدد.... بدو افراط و تفریط.
ناتوانی
بشر از ارایۀ یک نظام متوازن
تنها
کسی...
مزایا و
فواید میانه روی
عدالت،
مستقیم بودن، ممتاز بودن، مصؤونیت، عامل و محور یک پارچگی و وحدت.
مظاهر
میانه روی در اسلام
میانه
روی در اعتقاد
مادی
گرایی و خرافه اندیشی... قل هاتوا برهانکم ان کنتم صادقین
میانه
روی اسلام در عبادات و شعایر
میان
اخلاقی محض و دنیاگرایی مانند مسیحیت و بودیزم
عبادات
محدود ... دنیا و آخرت
میانه
روی اسلام در اخلاق
میان
آرمان گرایان و واقع گرایان، رعایت
مادّه ( اصل انسان ) و روح.
فأذاسویته
و نفخت فیه من روحی فقعدوا له سجدین.
توازن
میان روح گرایی و مادّه گرایی
فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلَاةُ فَانتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ
وَابْتَغُوا مِن فَضْلِ اللَّهِ وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيراً لَّعَلَّكُمْ
تُفْلِحُونَ ( جمعه 10 )
ولنفسک علیک حق
میانه
روی اسلام در زمینۀ قانون گذاری
خانواده، نکاح، طلاق.
در
نظام اجتماعی میان سرمایه داری ( فرد گرایی) و سوسیالیست ها.
بخش چهارم: میانه روی
میانه
روی و معتدل بودن ( توازن )
منظور
از این ویژگی میانه بودن یا تعادل میان دو طرف متقابل یا متضاد می باشد ـ روحی و
مادی، فردی و اجتماعی، واقعی و آرمانی، سنت و تجدد، بدون افراط و تفریط.
ناتوانی
بشر از ارائه یک نظام متوازن:
تنها
کسی...
مزایا
و فواید میانه روی:
عدالت،
مستقیم بودن، ممتاز بودن، مصؤونیت، عامل و محور یک پارچگی و وحدت.
مظاهر
میانه روی در اسلام:
میانه
روی در اعتقاد:
مادی
گرایی و خرافه اندیشی... قل هاتوا برهانکم ان کنتم صادقین
میانه
روی اسلام در عبادات و شعایر:
میان
اخلاقی محض و دنیا گریزی مانند بودیزم و مسیحیت، عبادات محدود، دنیا و آخرت.
میانه
روی اسلام در اخلاق:
میان
آرمان گرایان و واقع گرایان...
رعایت
مادّه ( اصل انسان ) و روح فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي
فَقَعُواْ لَهُ سَاجِدِينَ
( حجر 29 )
توازن
میان روح گرایی و مادّه گرایی:
فإِذَا
قُضِيَتِ الصَّلَاةُ فَانتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِن فَضْلِ اللَّهِ
وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيراً لَّعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ( جمعه 10 )
و
لنفسک علیک حق
میانه
روی اسلام در زمینۀ قانون گذاری:
خانواده:
نکاح، طلاق
نظام
اجتماعی: میان سرمایه داری ( فرد گرایی ) و سوسیالیست ها
بخش
پنجم: واقع نگری
منظور
از واقع نگری نه آن ... بلکه نگرش دقیق و نگاه به انسان به حیث موجود دوبعدی (
آسمانی و زمینی ) فردی در جامعه. أَلَا
يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ (
ملک 14 )
مظاهر
واقع نگری در اسلام:
الف:
شرایط زندگی: تأکید به امور معیشتی و اجتماعی...
ب )
تنوع عبادات: مالی، بدنی، مالی و بدنی. عبادات داو طلبانه و نوافل فَمَن تَطَوَّعَ خَيْراً فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ.
( بقره 184 )
ج )
آسانی: با در نظر داشت شرایط اضطراری؛ چون مریضی...
وقع
گرایی شریعت اسلامی در عرصه های مختلف:
واقع
گرایی عقیدۀ اسلامی:
عقیدۀ
واقعی نه موهومی و افسانوی.پذیرفتن اندیشه ها، آسودگی روانی، پاسخ فطرت سالم.
عقیدۀ
اسلامی مردمان را به ایمان آوردن به ... فرامی خواند قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ
أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاء رَبِّهِ
فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صَالِحاً وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَداً ( کهف 110 )
روح
را سیراب، خلای روانی را پر می کند، با در نظر داشت روح و جسم.
واقع
بینانه بودن اخلاق:
اخلاق
اجتماعی به اساس ضعف، نیاز های مادی، و روانی...
الف)
ثروت: نه آن چنان که در انجیل آمده... و نه ... وَوَجَدَكَ عَائِلاً فَأَغْنَى ( ضحی )
...
ثروت ابوبکر رض .... چی نیکوست ثروت پاک در دست انسان درست کار.
ب )
تحمل و تسامح: نه آن چنان که در انجیل آمده...
ج )
رعایت تفاوت ها:
واقع
گرایی تربیت اسلامی:
فکری،
جسمی، عاطفی، نه انسان را مطلق رها می کند و نه...
واقع
گرایی شریعت اسلامی:
در
زمینه تعیین حلال و حرام: مضر
و مفید.
رعایت
حالات اضطراری: استفاده از چیز
های تحریم شده ... در قوانین خانواده نیاز های جنسی.
بر
خی از دلایل واقع گرایی در تشریع اسلامی:
مبنای
این آسان گیری در نظرداشت مشکلات ... انسان، رحم و عطوفت شارع بر ... جاودانگی
اسلام.
لاَ
يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَهَا ( بقره 286 )
احادیث
: با دین آسان گیر مبعوث شده ام، آسان بگیرید سخت نگیرید
رعایت
شیوۀ مرحله یی و تدریجی:
کوتاه
آمدن از آرمان های والا و پذیرش واقیعیت موجود:
حاکم
و قاضی.
نظام های جهان بینی اسلامی
1.
نظام حیاتی:نظم زندگی حاصل از این جهان بینی ارتباط عقیده و عمل.
2.
نظام سیاسی: خداوند حاکم مطلق... انسان خلیفۀ خدا... اوصا ف و عزل
خلیفه.
3.
نظام اقتصادی: خدا مالک همه چیز است... انسان می تواند از ملک او استفاده نماید... راهای کسب و مصرف ...
مشروع نا مشروع.
اشخاص از نگاه تولید به سه قسم اند: به قدر ضروت، بیشتر
از ضرورت، کمتر از ضروت.
4. نظام
اجتماعی: انسان ها از یک پدر
و مادر... مانند یک جسم واحد...
5. نظام اخلاقی: معیار اخلاق، ضمانت اجرایی، اسلام افراد سالم و پاک دل
به جامعه تقدیم می کند. انما بعثت...
مصادر جهان بینی اسلامی
1. کتاب الله : تعریف...
ویژگی ها: تدریج، تواتر، معجز.
2. سنت رسول
الله: در لغت و اصطلاح، .. دلیل: وما ینطق
عن الهوی ان هو الّا وحی یوحی.
اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم ، فلا و ربک لا یؤمنون حتیّ یحکموک فیما شجر
بینهم ثم لایجدوا فی انفسهم حرجا ممّا قضیت و یسلّموا تسلیما.
3. اجماع: اطیعوا الله والرسول و اولی الامر منکم و ان تنازعتم فی شیء فردواه الی
الله و الرسول.
4. قیاس: انّما الخمر و المیسر والانصاب و الازلام رجس من عمل الشیطن فا جتنبواه
لعلکم تفلحون.
قاعدۀ فقهی ( من استعجل فی شیء قبل
آوانه حکم بحرمانه )
قیاس قتل موصی به
قتل پدر.
یا ایهالذین
آمنوا اذانودی للصلوة من یوم الجمعة فاسعوا الی ذکرالله فذروالبیع، ذالکم خیرلکم ان کنتم تعلمون.
دلیل چهار اصل
فوق: اطیعوالله ...
فصل دوم:
عقاید اسلامی
ایمان به غیب: (
ما ورای طبیعت )
ایمان: یا ایها الذین آمنوا آمنوا بالله و رسوله. وا لذین
آمنوا اشدّ حبا لله .
ایمان چیست و به
کدام چیز ها باید ایمان آورده شود؟
اسلام: معنای
لغوی و اصطلاحی... تعریف پیامبر و تعریف متعارف ، اصول و فروع...
اسلام برنامۀ
تمام پیامبران ع
شریعت: فرق بین دین و شریعت
مقاصد
شریعت اسلامی
حفظ دین 2. حفظ عقل 3. حفظ جان 4 . حفظ مال 5 . حفظ آبرو
6. حفظ نسل...
ارکان ایمان:
1. تصدیق و اقرار3.
تصدیق، اقرار و عمل 3. فقط تصدیق....
اقسام ایمان:
اجمالی و تفصیلی.
اجزای مومن به:
1. ایمان به خدواند ج
دلایل اثبات وجود خداوند ج
دلایل نقلی: قرآن و حدیث.
دلایل عقلی: برهان تکوینی، انفسی، آفاقی.
حکایات: ابوحنیفه ، شافعی.
دانمشندان غیر مسلمان:
به هر اندازه دایرۀ علم... قصر علم در حقیقت قصر عظمت
خداوند ج
کاینات و علوم دلیلی بر عظمت خداوند ج
ایمان راسخ از اثر مطالعات طبی.
دلایل وحدانیت خداوند ج: الف: دلایل نقلی ؛ قرآن و حدیث.
ب:
دلایل عقلی؛ دلیل تمانع ـ لوکان فیهما آلهة الاّالله لفسدتا.
ایمان به اسماو صفات خداوند ج
الف: اسماء خداوند ج
امام غزالی؛ اسم الله اسم ذات و اعظم خداوند ج است، زیرا
که ...
و لله الاسماء الحسنی فادعوه بها
ان لله تسعة و تسعین اسما من احصا ها دخل الجنة.
ب: صفات خداوند ج
صفات ذاتی و فعلی
چگونگی صفات خداوند ج: نه عین ذات و نه غیر ذات، بلکه قایم به ذات.
توحید صفات: اشتراک صوری نه حقیقی.
آثار ایمان به خداوند در زندگی انسان
ثبات و آرامش روانی، عزت نفس و علو همت، تواضع، تزکیه و
عمل صالح.
صفات خداوند راهنمای هدایت
رب العالمین، رحمان، رحیم،
صفات محبت و رحمت:
رؤوف، تواب، عفو، سلام.
صفات علم:
علیم، حکیم، سمیع، بصیر.
ایمان به ملایکه ( فرشتگان )

هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر